‎‏‌ ‎‌

در مقاله پیش‎‎‎ رو بدلیل سوالات مکرر بیماران و بانوان عزیز، اطلاعات نادرست،

نبود آگاهی کافی و…. بر آن شدیم به معرفی لیزر مونالیزا تاچ بپردایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

دستگاه مونالیزا چیست و برای درمان بیماری‎های بانوان چکار می‌کند ؟

 ‎‌
مونالیزا این روزها بینهایت مورد توجه بانوان قرار گرفته. حتما این سؤال را می‎پرسید که دلیل این محبوبیت چیست؟ بگذارید از اول شروع کنیم.
دستگاه مونالیزا یک لیزر برای درمان بیماری های بانوان از قبیل کشیدگی و عفونتهای مکرر واژن یا عفونتهای مکرر مثانه و درمان بی اختیاری ادرار می‎باشد.
این دستگاه در درمان بیماری بانوانی که حتی با خندیدین، سرفه کردن و یا همچنین با تحمل کردن فشاری مختصر، قادر به کنترل ادرار خود نیستند بسیار مؤثر است.
در تعریف دیگر قابلیت های عملکردی این دستگاه می توان به درمان خشکی واژن که گاها باعث ایجاد سوزش می‎شود و در بانوانی که دردهای مزمن لگنی دارند بخصوص در آنهایی که یائسه شدند، درمان مخاط واژن تحلیل رفته را نیز اشاره کرد.
یکی دیگر از مهمترین و بهترین توانایی های این دستگاه را می‎توان در روشن کردن پوست ناحیه ژنیتال و همچنین کوچک کردن لابیا یا بعبارت دیگر لبه های نرم بانوان معرفی کرد. این نکته را هم باید افزود که  لبه های بزرگ‌تر از سه ونیم یا چهار سانتیمتر نه تنها باعث عفونت می‌گردند بلکه از نظر زیبایی نیز شرایط ظاهری مناسبی را ارائه نمی‎دهند.
و البته بعد از معرفی تمام موارد بالا باید به این مورد هم اشاره کرد که این دستگاه در درمان ترک خوردگی های روی شکم در دوران بعد از بارداری نیز بسیار قدرتمند عمل می‎کند.
از نتیجه گیری مطالب بالا و طرح یک جمع بندی می‌توان عملکرد دستگاه لیزر مونالیزا را در درمان بیماری های زیر بسیار مؤثر دانست:

  • درمان بی اختیاری ادرار

  • درمان عفونت های مکرر

  • درمان خشکی واژن

  • درمان سوزش واژن بعد از یاسگی

  • درمان ترک‎های بعد از زایمان

  • واژینوپلاستی یا تنگ کردن واژن

  • لابیاپلاستی یا کوچک کردن لابیا

  • سفید کردن ناحیه تناسلی

  • جوانسازی واژن

  • رفع دردهای مزمن لگن

نحوه انجام مونالیزا چگونه است؟

 ‎‌
فرآیند عمل تنگ کردن واژن با لیزر مونالیزا در مدت زمان ۵ الی 10 دقیقه انجام می‌شود به اینگونه که پروب را وارد واژن کرده و از انتهای واژن بسمت بیرون حرکت می‌کنیم تا لیزر به فاصله هر نیم سانت و با زاویه 360 درجه پالس های خود را به تمامی جهات بتاباند. این کار باعث می‌شود که با حرارت ایجاد شده، سلولها تحریک شوند و با واکنش های فیزیولوژیکی مورد نیاز، کلاژن سازی لازم صورت  بگیرد. با جذب آب از اطراف به داخل سلول مخاط به سایز اولیه برمی‎گردد. انگار که زمان را به عقب برگرداندیم، به همیم راحتی!‌ تا به امروز این مکانیزم نتایج بسیارعالی و حیرت‎‌آوری داشته است.

چند جلسه لازم است؟

 ‎‌
برای انجام لیزر واژینال یا تنگ کردن واژن، افتادگی مثانه و بی اختیاری ادرار حد اقل سه جلسه و بین هر جلسه ۴ تا ۶ هفته زمان برای ترمیم و جوانسازی خود نسج لازم است.
سفید کردن ناحیه تناسلی بستگی به نوع پوست دارد یعنی بانوانی که پوست تیره دارند باید در ابتدا پوستشان تست شود تا میزان اثر بخشی لیزر مشخص شود. اگر پوست خیلی تیره باشد با حرارت کمتر شروع می‌کنیم تا سوختگی سطح پوست را به حداقل برسانیم ولی به همان میزان تعداد دفعات بیشتر می شود. اما هرچه پوست روشن تر باشد در نتیجه میزان حرارت نرمال تر و تعداد دفعات به نسبت کمتر می شود.

آیا لیزر دائمی است؟

 ‎‌
این سوال رکورد بیشترین سوال پرسیده شده به خود را تا به امروز داشته.
اکثر خانم‌ها از من این سوال را میپرسند که آیا انجام این عمل لیزر دائمی است یا خیر؟ جواب بنده به این‎دسته عزیزان این هست که بعد از سه جلسه پیشنهاد می‎شود سالی یکمرتبه یادآوری و تمدید برای ماندگاری تأثیر عمل حتما باید انجام شود.
آیا نیاز به آمادگی قبل از عمل لیزر دارم؟
بله. انجام لیزر مونالیزا حتما باید بلافاصله بعد از پاک شدن قاعدگی باشد که تا سیکل بعدی، زمان کافی داشته باشیم. همانطور که میدانید عمل لیزر همراه با یک لایه برداری سطحی است و نیاز به زمان برای ترمیم دارد اما شروع قاعدگی محیط را برای رشد میکرب آماده می‌کند.

 ‎‌

اگر عفونت واژن داشته باشم میتوانم عملی انجام دهم؟

 ‎‌‍

برای آن‎دسته از بیمارانی که عفونت قارچی یا باکتری فعال دارند اول درمان عفونت انجام و در مرحله دوم عمل لیزر صورت می‎گیرد.
آیا منعی در استفاده از دستگاه مونالیزا وجود دارد؟
موارد منع در استفاده از دستگاه مونالیزا بسیار کم و محدود است:
۱- خانم‌هایی که سابقه سرطان دهانه رحم و یا نوع دیگری از سرطان داشته اند
۲- خانم‌هایی که عفونت حاد واژن دارند؛ که خوشبختانه اول عفونت را درمان می‌کنیم و بعد عمل لیزر انجام میگیرد
۳- خانم‌هایی که تست پاپ اسمیر آنها مثبت شده باشد

آیا قبل از عمل نیاز به آزمایش خاصی دارم؟

 ‎‌

بله. قبل از عمل باید از عدم تغییر ماهیت سلولهای دهانه رحم مطمئن شویم. که با انجام یک تست ساده پاپ اسمیر میتوان از نتیجه منفی آن اطمینان لازم را کسب کرد.
مراقبت بعد از لیزر چگونه است؟
مهمترین نکته در مراقبت بعد از عمل این است که در هفته اول بعد از عمل هیچگونه مقاربت و نزدیکی نداشته باشید و خوب است بدانید تا به امروز هیچگونه گزارشی از قبیل احساس درد و یا مشکلات بعد از عمل دریافت نشده است.
تنها علائم و مواردی که امکان رویت آن توسط بیمار وجود دارد در خانم های جوانتر کمی احتمال ازدیاد ترشحات و در بانوان مسن که  خشکی واژن شدید داشتند بروز لکه بینی مختصر طبیعی میباشد گه جای هیچ نگرانی نیست زیرا تمامی این علائم بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین می‌روند.

لابیا پلاستی چیست ؟

 ‎‌

لابیامینورا یا به اختصار لابیا به دو لبه نرم و شل آلت زنان گفته می‎شود.
در دخترهای نوجوان تا قبل از سن بلوغ لابیا کوچک است و قابل دیدن نیست. بعد از بلوغ لابیا تحت تاثیر هورمونهای زنانه شروع به رشد می‌کند و کاملا قابل رویت می شود. رشد آنها بخصوص بعد از بارداری بسیار بیشتر می‌شود و همچنین رنگ آنها نیز تیره تر می گردد که این تغییر حالت در نمای ظاهری بسیار تاثیر گذار است.
زمانی که لابیا از حد طبیعی یعنی به اندازه‎ای نزدیک به سه‎و‎نیم الی چهار سانتیمتر بزرگ‌تر شود این تغییر اندازه نه تنها در عفونتهای مکرر نقش دارد بلکه در
راه رفتن و ترددهای روز‎مره نیز مزاحمت ایجاد می‌کند که در این صورت ما حتما انجام عمل لابیا پلاستی را پیشنهاد می‌کنیم.
در واقع لابیاپلاستی همان کوتاه کردن این لبه ها است که این فرآیند، هم در زیبا سازی ناحیه تناسلی مؤثر است و هم عفونتهای مکرر این ناحیه که قسمت بزرگی از تیرگی اندام را در بردارد نیز به این ترتیب درمان خواهد شد.

قبل از عمل لابیا پلاستی به چه آمادگی هایی نیاز است؟

 ‎‌

 انجام این عمل نیز مانند لیزر مونالیزا باید حتما درست بعد از پاک شدن قاعدگی باشد.
عفونت بیمار نباید حاد باشد که در صورت حاد بودن عفونت، اول باید عفونت را درمان کرده و سپس عمل انجام گیرد.
انعقاد خون بیمار با آزمایش قبل از عمل حتما باید چک شود
بیماری زمینه ای سابقه دار باید چک شود
از نداشتن سابقه بیمار در حساسیت به دارو باید اطمینان لازم بعمل آید.
نیم ساعت قبل از عمل و در زمان مشاوره به بیمار پماد بی حس کننده بمنظور استعمال روی ناحیه ژنیتال برای بی حسی موضعی و همچنین یک دوز آنتیک بیوتیک برای کنترل عفونت ارائه می‎گردد.
توجه کنید بیمار حتما با لباس گشاد، ترجیحا دامن باشد زیرا پوشیدن شلوار بعد از عمل اصلا صحیح نیست.

مراقبت های بعد از عمل

 ‎‌

بلافاصله بعد از عمل برای کنترل درد مسکن داده می‌شود
روی زخم پماد ضد عفونی استفاده میگردد و روی آن گاز قرار می‌گیرد ولی پانسمان بسته نمیباشد.
پماد زینک در اطراف ناحیه ژنیتال و اطراف زخم برای پیشگیری از تماس با ادرار استعمال می‌شود
بیمار در ۲۴ ساعت اول بیمار باید لینت مزاج داشته باشد زیرا تحمل فشار و زور زدن احتمال خونریزی را زیاد می‌کند.
در بعضی موارد استفاده از آنتی بیوتیک بمدت یک هفته صورت می گیرد .
بیمار حتما بعد از ۲۴ ساعت باید به مطب برای ویزیت مراجعه کند.

 ‎‌

«برای اطلاع از تمامی هزینه ها به دلیل وجود تنوع و تعدد درمان و همچنین برای تشخیص دقیق نوع بیماری لطفاً اقدام به مراجعه حضوری در مطب بفرمایید.»

دکتر رویا زعفرانچی

مدیر بیمارستان

شماره تماس : 07633341700

ایمیل : rzafaranchi@aol.com

ارسال پیشنهادات و انتقادات

از طریق تکمیل فرم صفحه ی تماس با ما درخواست خود را ثبت نمایید ، کارشناسان بیمارستان پس از تکمیل اطلاعات در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

ارسال پیشنهادات و انتقادات