سرماخوردگی و راههای پیشگیری از آن

 ‎‌

سرماخوردگی بیمارستان ام لیلا

‎‌

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در مجرای تنفسی می شود. ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده و یا تماس با وسایل آلوده صورت گرفته و همچنین عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت و رشد ویروس سرماخوردگی که در مجرای تنفسی نهفته می‎باشد مناسب کند.

سرماخوردگی‌ها معمولا ناگهانی شروع می‌شوند. آب ریزش در ابتدا شفاف بوده و ممکن است شدت یافته و زرد رنگ گردد. گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، بی حالی، خستگی، بی قراری، بی اشتهایی، گاهاً ریزش اشک و التهاب از علائم عمده آن است.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری حتما موارد زیر را انجام دهید.

دست‌های خود را بشوئید

بیشتر ویروس های سرماخوردگی از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. ممکن است کسی که مبتلا به سرماخوردگی می‎باشد در زمان در درسترس نبودن دستمال کاغذی به داخل دست های خود عطسه کرده و سپس اشیائی مثل تلفن، صفحه کلید کامپیوتر،لیوان  و یا ….. را لمس کند. در این شرایط میکروب می تواند برای ساعت ها و در بعضی موارد تا هفته ها زنده باقی بماند و سپس به فرد بعدی که آن جسم را لمس می کند منتقل شود . در صورتی که به هیچ عنوان امکان شست و شو یا ضدعفونی کردن دستانتان را ندارید میتوانید دستهای خود را بسیار سخت برای یک دقیقه به هم بمالید . این کار باعث جداشدن اکثر ویروسهای سرماخوردگی از پوست می شود.

سرفه و عطسه خود را با دستانتان نپوشانید

در طول زمانی که علائم شروع سرماخوردگی را در خود احساس کرده و یا در حال سرفه و عطسه می‎باشید حتما دستمال کاغذی همراه خود داشته و از دستمال جهت پوشش ترشحات عطسه استفاده کنید. پس از استفاده از دستمال آن را بلافاصله دور بیاندازید.

صورتتان را لمس نکنید

ویروس‌های سرماخوردگی از طریق چشم ، دهان و بینی وارد بدن شما می شوند. لمس صورت خود و در بیشتر موارد لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخوردگی بوده که ای امر همچنین موجب انتقال سرماخوردگی از کودکان به والدینشان نیز می باشد.

‎‌

سرماخوردگی بیمارستان ام لیلا

مایعات را به مقدار زیاد بنوشید

نوشیدن آب کافی در طی روز همیشه برای بدن انسان مناسب میباشد. در زمان ابتلا به سرما خوردگی نوشیدن آب سیستم بدن شما را شستشو داده و باعث تسهیل در خروج سموم از بدن می شود.

از سونا یا بخور استفاده کنید

دمای هوای که در مدت حضورتان در سونا استنشاق می کنید بالاتر از 80 درجه است و این درجه حرارت به از بین رفتن ویروس های سرماخوردگی بسیار کمک میکند. همچنین بخور دادن مجرای تنفسی نیز میتواند بسیار موثر باشد.

هوای آزاد و تجویز یک نفس تازه

اکثریت افراد در زمانی که هوا سرد است در خانه و محوطه های بسته می مانند بنابراین میکروب‌های بیشتری در اطاق های خشک و شلوغ در حال گردش هستند. استفاده از هوای آزاد به بهبود بیناری بسیار کمک میکند.

انجام ورزش هوازی بصورت منظم

انجام حرکات ورزشی همواره یکی از موارد مهم به حساب می‎آید. ورزش کردن در کنار کمک به حفظ تناسب اندام به تخلیه انرژی های منفی فکری و استرس های روز نیز بسیار کمک میکند. ورزش های هوازی باعث افزایش سلولهای مقابله کننده با ویروس در بدن می شود .

مصرف غذاهای گیاهی را بیشتر کنید

مواد طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین های بدن می شود . بنابراین میوه و سبزیجات سبز تیره ، قرمز و زرد مانند اسفناج، کاهو، هویج، گوجه فرنگی، سیر و … را بیشتر مصرف کنید . آب پرتقال هرچه تازه تر باشد ویتامین C بیشتری دارد و طول مدت درمان را کوتاهتر می کند.

ماست بخورید

باکتری های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید سیستم ایمنی شده که با بیماری مبارزه می کند.

سیگار کشیدن ممنوع

تحقیقات انجام شده اخیر نشان می دهد که سیگاری ها دچار سرماخوردگی های مکرر و با طول درمان بیشتری می شوند .

در آخر از مصرف الکل پرهیز کرده و روزانه 2 الی 3 بار آب نمک غرغره کنید.